جمعه ۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین - دکتر شقایق کشاورز*: سرطان دهانه رحم در سراسر جهان سومین بدخیمی شایع در زنان محسوب می‌شود و یک علت منجر به مرگ در اثر سرطان، در کشور‌های در حال پیشرفت است.

انتظار می‌رود نزدیک به 500 هزار مورد سرطان دهانه رحم در دنیا وجود داشته باشد که تقریبا منجر به 240 هزار مرگ در سال ، در سراسرجهان می‌شود.
یکی از علل کشف‌شده این سرطان آلوده‌شدن به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. این ویروس به طور اولیه منجر به وقایعی در زنان می‌شود که نهایتا ایجاد بدخیمی می‌‌كند. بیش از 60 نوع از این ویروس ، شناسایی شده که تقریبا 20 نوع آن می‌تواند بدخیمی ایجاد کند. HPV نوع 16 و 18 بیشترین ارتباط را با ایجاد سرطان دهانه رحم دارند که بر این اساس ، واکسن علیه این انواع ویروس تهیه‌شده است. این ویروس از طریق تماس جنسی در تعداد زیادی از افراد بزرگسال دارای فعالیت جنسی منتقل می‌شود.

  • علایم:

شایع ترین و اولین علامت بالینی سرطان دهانه رحم خونریزی غیر طبیعی واژینال است که معمولا پس از فعالیت جنسی رخ می‌دهد. سایر علایم شامل خونریزی غیر طبیعی واژینال بین دوره‌های قاعدگی ، احساس ناراحتی در واژن ، ترشحات غیر طبیعی و بد بوی واژن است.

  • پیشگیری و غربالگری:

از دو طریق انجام می‌شود: تست پاپ اسمیر و واکسیناسیون علیه ویروس پاپیلومای انسانی.

نقش اصلی تست پاپ‌اسمیر ، کشف شرایط پیش بدخیم و بدون علامت این سرطان است تا بتوان با مداخله زودتر بیماری را به طور کامل درمان کرد و از بروز مراحل پیشرفته و غیر قابل درمان بیماری جلوگیری کرد.

این تست در مطب توسط پزشک انجام می‌شود. نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم گرفته بر روی لام فیکس شده و در آزمایشگاه زیر میکروسکوپ دیده می‌شود و در صورت وجود سلول‌های پیش بدخیم و یا بدخیم تشخیص داده می‌شود.

انجام تست پاپ اسمیر در راهنماهای پزشکی به صورت زیر توصیه می‌شود:

1.زنان کمتر از 21 سال نیاز به انجام تست ندارند.

2.در زنان بین 21 تا 29 سال انجام تست پاپ اسمیر هر 3 سال توصیه می‌شود.

3.در زنان بین 30 تا 65 سال انجام تست پاپ اسمیر هر 3 سال و یا در صورت امکان انجام تست پاپ اسمیر به همراه بررسی ویروس پاپیلومای انسانی هر 5 سال توصیه می شود.

4.در زنان بالای سن 65 سال ، در صورت وجود سه تست اخیر نرمال ، می توان غربالگری را متوقف کرده و نیازی به ادامه  آن نیست.

5.در زنانی که رحم به طور کامل برداشته شده‌است نیازی به انجام تست غربالگری نیست.

6.در زنانی که علیه ویروس پاپیلومای انسانی واکسینه شده‌اند ، باید مانند افراد واکسینه نشده طبق موارد ذکر شده در بالا غربالگری انجام گیرد.

* متخصص بيماري‌هاي داخلي

کد خبر 419772

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha